Social Icons

Pages

Tuesday, July 20, 2010

Cara saya bangun pagi untuk solat subuh

Saya mempunyai sindrom bangun subuh.Lagi2 summer.Subuh nye sangat la awal.Kalo di Sasebo ni subuh pukul 3.30pagi(2.30 pagi waktu Malaysia).Summer taun lepas buleh kire brape kali solat subuh.Astaghfirullah.Truk betul saya kn?.

Setelah membuat posmotem,mendenga nasihat2 orang,saya telah membuat satu pendekatan untuk bangun subuh dan trus solat.Biase bangun pagi subuh utk tutup alarm.Tapi ini bukan.

Antara pendekatan tersebut:

Yg pertama,pasang alarm mcm bese.Kalo jam alarm saya,ade 2.Kemudian jam2 alarm itu diletakkan di tempat jauh dari tmpt tido.Tempat jam alarm diletakkan itu bukan sebarang tempat.Alarm pertama saya diletakkan di atas kotak yg isinye xde pape dan dekat ngan pintu.Nape saya letak situ sbb jam alarm saya ni adalah henpon dan bile time alarm die bunyi skali ngan vibrate die.Paham2 la bile vibrate atas kotak kosong.Sangat la menyakitkan hati dan telinga.Hasil gabungan bunyi alarm dan vibrate tu,dunia saya di alam lain buleh dipecahkan.Haha.Keberkesanan ini terbukti pada saya dan tahap keberkesanan adalah hampir 100%.May b bg orang lain x berkesan kot.:D
Lupe plak satu gi jam alarm.Yg tu saya letak atas CPU komputer.Konsep nye same cm yg jam alarm first td.Bile dah letak jauh,nak tak nak kene bangun sbb nk tutup alarm.^^

Yg kedua ni paling berkesan.Bace surah al ikhlas,al falaq,an nas.Lepas bace tiup kt telapak tangan pastu sapu kt badan.InsyaAllah buleh bangun subuh.

InsyaAllah sape2 yg payah bangun subuh tu buleh la try.Moga dipermudahkan.Dengan syarat kuat kan semangat utk x tido balik:)



Alarm pertama dekat pintu.Lepas tutup alarm trus bukak pintu pastu ambik wudhu:)



Alarm kedua di CPU.Mane tau time nak tutup buleh main Facebook jap^^

2 comments:

  1. main facebook?ngekss.

    nk tambah 1 lg care,gune la azan finder nye alarm tuh..bg psg azan subuh kuat2..heheh
    [jgn bg 1 bgunan bangun sudaa~]

    ps:teringat bunyik alarm jam tangan mg tyme kt jenan dlu.ha2

    ReplyDelete
  2. Haha..aah ek..ko selalu pakai jam aku dulu..haha..jam tu dah tinggal kenangan..:D

    ReplyDelete

 
 
Blogger Templates